درباره سنگ تراورتن

سنگ تراورتن سنگی آهکی است که در اثر فعالیت چشمه های آب گرم و سرد شدن سریع آب تشکیل می گردد. این نوع سنگ با داشتن طیف وسیعی از رنگ ها و طرح های متنوع دارای مزایای بی نظیری است که از جمله این مزیت ها می توان به لایه لایه بودن و ثابت بودن رنگ و شفافیت آن اشاره کرد.

چنانچه سنگ تراورتن به موازات لایه ها برش داده شود و تصویر این لایه ها به صورت امواج ابر و بادی بر روی سنگ مشاهده شود به آن اصطلاحا بی موج یا cross cut می گویند. در این نوع برش سنگ از استحکام بیشتری نیز برخوردار است. چنانچه آن را عمود بر لایه ها برش داده شود به آن موج دار یا vein cut می گویند.

این سنگ را می توان با روش های متنوعی از جمله بصورت سائیده، مات یا هوند، تیشه ای، چرمی، آنتیک فرآوری نمود. این سنگ به دلیل خلل و فرجی که دارد، دوغاب و ملات پشت خود را به خوبی جذب کرده و این خاصیت باعث می شود تا سال ها در نمای ساختمان ها در برابر انقباض و انبساط دوام بیاورد. خاصیت مشترکی که سنگ تراورتن با سنگ مرمر دارد وجود طرح های بوک مچ در آن می باشد که در کف و بدنه لابی بسیار کاربرد دارد.

1) شکل ظاهری:

تراورتن دارای بافتی متخلخل و رنگ‌های متنوع و نواری شکل است که تنوع رنگی آن به علت اختلاف در ترکیباتی است که در زمان رسوب‌گذاری در عناصر سنگ وجود دارد و خود را به صورت رگه‌های مختلف نشان می‌دهد. قابل ذکر است که چون این رگه‌ها دارای ترکیب شیمیایی متفاوت از زمینه سنگ می‌باشند در سنگ ایجاد شده دارای استحکام کمتری بوده و نقطه حساس یک سنگ را تشکیل می‌دهند که کمترین مقاومت را در برابر ضربه یا فشار از خود نشان می‌دهند و هر چه سنگ دارای رگه‌ها و ناخالصی‌های کمتری باشد استحکام بالاتری را دارا می‌باشد.

اکثر سنگ‌های تراورتن مقاومت سایشی پایینی دارند بنابراین به راحتی فرآوری می‌شوند و مقاومت فشاری مناسبی دارند (مقاومت فشاری آن‌ها از مرمر بیشتر و از گرانیت کمتر است) اما استحکام و تخلخل پذیری بالای آن شرایط کار در محیط اشباع و ارتفاع را فراهم می‌سازد. مقادیر حداکثر و حداقل الزامات فیزیکی تراورتن در استاندارد ASTM C1527 یا ۱۳۲۴۷ ملی ایران موجود می‌باشد.

این سنگ در رنگ های سفید، زرد، قرمز، کرم، مشکی و قهوه ای یافت می شود.

درباره سنگ تراورتن - نمونه رنگ

تفاوت رنگ به علت عنصر غالب سنگ است، مثلا تراورتن قرمز دارای مقادیر بالای اکسید آهن است که این اکسید رنگ قرمز را ایجاد می کند.

2) معادن سنگ تراورتن:

معادن سنگ تراورتن در کشورهای مختلفی از جمله ایتالیا، آمریکا، رومانی، ترکیه و ایران است. معادن سنگ تراورتن ایران معمولا در استان های آذربایجان شرقی و غربی، مرکزی، یزد، زنجان و اصفهان قرار دارند.

درباره سنگ تراورتن - معدن سنگ تراورتن

3) کاربردهای سنگ تراورتن:

1. دیوار پارکینگ

2. دیوار راه پله

3. دیوار لابی

4. دیوار نورگیر

5. دکوراتیو

6. نمای خارجی

7. محوطه سازی

8. نمای پشت

9. جدول سنگی

10. درپوش دیوارهای محوطه و جان پناه

11. نمای مسکونی (کلاسیک و مدرن)

12. سنگ درپوش و …

درباره سنگ تراورتن - کاربردهای سنگ تراورتن

4) مزایا:

تراورتن به علت داشتن تخلخل، خاصیت عایق حرارتی و صوتی دارد و حفره‌های موجود در آن باعث افزایش مقاومت آن در برابر آتش‌سوزی می‌شود. سنگ تراورتن از مقاومت قابل قبولی برخوردار می‌باشد. دارای سوراخ‌ها و حفراتی است که بایستی در هنگام فراوری سطح آن پر شود. وجود حفره در آن باعث می‌شود در هنگام نصب سنگ، ملات سیمانی داخل این حفرات نفوذ کرده و از سقوط سنگ جلوگیری کند. وزن مخصوص کمتر این سنگ در مقایسه با برخی از انواع دیگر در جهت کمک به وزن کمتر ساختمان و بارهای وارده به اسکلت آن قابل توجه است.

این سنگ خاصیت صیقل پذیری بالایی دارد (به خصوص تراورتن عباس‌آباد و حاجی‌آباد) بنابراین درخشندگی بالایی به وجود می‌آورد همچنین برای استفاده در نماهای حجمی قابلیت بیشتری دارد لذا در نماهای رومی استفاده می‌شود که می‌تواند انواع حجم‌های لازم را به وجود آورد.

برای مشاهده نمونه سنگهای تراورتن عباس آباد صنایع سنگ مدام اینجا کلیک نمایید.

منبع:   fa.wikipedia.org