سنگ های آهکی یا دولومیتی:

سنگهای آهکی از انواع سنگ های ساختمانی و تزئینی هستند. خصوصیات بارز آنها به طور خلاصه عبارتند از: سختی مناسب، قابلیت ساب و برش بالا، تنوع رنگ ها، مقاومت خوب

•تراورتن (Travertine)

سنگ تراورتن از انواع سنگهای ساختمانی و سنگی آهکی است که در اثر فعالیت چشمه های آب گرم و سرد شدن سریع آب تشکیل می گردد. سنگ تراورتن با داشتن طیف وسیعی از رنگ ها و طرح های متنوع دارای مزایای بی نظیری است که از جمله این مزیت ها می توان به لایه لایه بودن و ثابت بودن رنگ و شفافیت آن اشاره کرد.

سنگ تراورتن را می توان با روش های متنوعی از جمله به صورت سائیده، مات یا هوند، تیشه ای، چرمی، آنتیک فرآوری نمود. این سنگ به دلیل خلل و فرجی که دارد، دوغاب و ملات پشت خود را به خوبی جذب کرده و این خاصیت باعث می شود تا تراورتن سال ها در نمای ساختمان ها در برابر انقباض و انبساط دوام بیاورد.

انواع سنگ های ساختمانی - تراورتن
•مرمر (Marble)

مرمرها در نتیجه عملکرد چشمه های آبگرم آهک ساز، به وجود می آیند. معمولاً مرمر به صورت لایه هایی در میان لایه های تراورتن دیده می شود. در فرایند عملکرد چشمه های آبگرم، اگر کاهش دمای آب کند شده باشد، مرمر و اگر کاهش دما به تندی صورت گیرد، تراورتن تشکیل می گردد. سنگ مرمر حاوی رنگ های سبز، لیمویی، زرد، صورتی، سفید، عسلی، وغیره است که پس از سایش به صورت یک سنگ تزئینی لوکس جلوه می کند.

سنگ های آذرین:
• گرانيت ها (Granite)

گرانیت ها از جمله سنگ های آذرین می باشند. این نوع سنگ ها از نظر سختی زیاد، شفافیت و زیباییی خیره کننده حائز اهمیت هستند.

انواع سنگ های ساختمانی - گرانیت

سنگ های دگرگون:
• سنگ مرمريت (Marbles)

مرمریت سنگ آهکی شکل گرفته از رسوبات دریاهای گرم و بیکران و ترکیب با گرانیت میلیون‌ها سال قبل است. این سنگ دارای رگه‌ها و فسیل‌هایی است که زیبایی خاصی به آن می‌بخشد. مرمریت دارای زنجیره‌هایی به نام استیلولیت می‌باشد که مانند نوار قلب در بافت سنگ مشاهده می‌شود. این سنگ با توجه به وجود ناخالصی‌ها به رنگ‌های روشن تا تیره و رنگی مانند: کرم، قرمز، قهوه‌ای، صورتی، سیاه، خردلی، سبز و غیره دیده می‌شود. مرمریت کاربرد مناسبی در نما و کف فرش داخلی و خارجی ساختمان دارد.

انواع سنگ های ساختمانی - مرمریت