لزوم محافظت و نگهداری از سنگ ساختمانی

برای داشتن سنگ هایی با طول عمر بالا و ظاهر زیبا حتی پس از سال های طولانی نیازمند آشنایی با روش های نگهداری از سنگ ها می باشید. شاید شما نیز ساختمان های قدیمی با عمر هزاران ساله را دیده باشید که پس از گذشت این همه سال همچنان با نمای سنگی زیبای خود می درخشند و زیبایی خود را همچنان حفظ نموده اند و این به دلیل نگهداری و تمیز کردن سنگ ها به روش مناسب می باشد.

برخی مردم تصور می کنند که سنگ ها نیازی به تمیز کردن و نظافت ندارند و باید اجازه داد تا زمان بگذرد و سنگ کار خودش را انجام دهد اما واقعیت این است که سنگ نیز به نگهداری و مراقبت مناسبی نیاز دارد و باید تمهیدات لازم برای نظافت و نگهداری از سنگ ساختمانی منظور شود.

مشتریان اغلب به رنگ سنگ ساختمانی توجه می کنند و به شیوه های نگهداری و تمیز کردن آن توجهی نمی کنند. اما باید بدانید که سطح سنگ به مرور زمان ساییده و دچار خوردگی می شود. برخی از سنگها زودتر از سایر سنگ ها دچار ساییدگی می شوند اما یک ویژگی خوب سنگ این است که اگر دچار ساییدگی یا خراشیدگی شود میتوان آن را به حالت اولیه برگرداند. در صورتی که سایر متریال ها مثل سرامیک چنین قابلیتی را ندارند و این یک مزیت بسیار مهم برای سنگ طبیعی است.

لزوم محافظت و نگهداری از سنگ ساختمانی

محافظ و شوینده سنگ

سنگ ساختمانی را به سادگی می توان تمیز کرد. تحقیقات نشان می دهد که جرم و میکروب و انواع آلودگی به سادگی از روی سطح سنگ آشپزخانه تمیز و پاک می شود. این مسئله در زمینه بهداشتی بودن مواد غذایی اهمیت زیادی دارد. تمیز کننده های با ph خنثی یعنی تقریبا با ph برابر 7 بهترین تمیز کننده ها برای سنگ نمای ساختمان به ویژه دکوراسیون داخلی می باشند. این تمیز کننده به سادگی انواع سنگ مرمریت و سنگ مرمر را تمیز می کنند بدون اینکه آسیبی به سنگ وارد نموده یا باعث تغییر رنگ آن شوند. برای این کار باید از محصولات محافظ و شوینده سنگ مناسب استفاده نمود.

نگهداری از سنگ

پیش از انتخاب هر گونه محصولات محافظ و شوینده، برای نگهداری از سنگ باید ابتدا تفاوت میان سنگ طبیعی و سنگ مصنوعی را بدانیم. سنگ مصنوعی از سنگ های مهندسی تشکیل شده است که تولید دست انسان است اما سنگ طبیعی به خودی خود در طبیعت یافت می شود و تنها باید آن را استخراج کرده و فرآوری نمود. بدون این که نیازی به ایجاد تغییری در بافت و ساختار آن باشد. سنگ های طبیعی از زمین می آیند اما سنگ های مصنوعی رزین شده در کارخانه تولید می شوند. همچنین تخلخل سنگ نیز مسئله بسیار مهمی است که باید به آن توجه شوند. معمولا سنگ های با تخلخل بالا زودتر از سایر سنگ ها لک می شوند.
سنگ هایی مثل تراورتن تخلخل بالایی دارند از این جهت امکان لک شدن آن ها زیاد است اما سنگ مرمر با اینکه بافت نرم تری دارد و راحت تر خراش بر می دارد تخلخل کمتری دارد و تخلخل با نرم بودن تفاوت زیادی دارد.

محافظ و شوینده سنگ به روش تزریق

برای نگهداری از سنگ ها می توان از آغشته کردن سنگ به مواد محافظ استفاده نمود و طول عمر و مقاومت آنها را افزایش داد. با این کار نیاز به تمیز کردن حذف نمی شود اما تمیز کردن و نظافت سنگ را بسیار ساده تر می کند.

فاکتورهای مهمی وجود دارد که می تواند روی ماندگاری سنگ ها تاثیرگذار باشد که می توان موارد زیر را نام برد:

  • میزان تردد روی سنگ و سایش آن
  • میزان در معرض مواد شیمیایی بودن سنگ
  • دوره های نظافت و تمیز کردن سنگ
  • و …را نام برد.

انواع روش های محافظ و شوینده سنگ

یکی از محصولات محافظ و شوینده سنگ استفاده از روش های تزریق است در این روش مواد شوینده یا بخار به داخل سنگ نفوذ می کنند و تمیز کردن آن را آسان تر می نمایند. همچنین خلل و فرج سطح سنگ نیز در این روش کاهش پیدا می کند. در صورت خراشیدگی و ساییدگی سطح سنگ این روش سریعا آن را فاش می نماید این روش برای سنگ نمای خارجی چندان مناسب نیست.

برای جلوگیری از نفوذ اسید به داخل سنگ می توان از محافظت کننده ها استفاده کرد. وظیفه این محصولات محافظ و شوینده سنگ آسان تر نمودن نظافت و تمیز کردن سنگ است. با این روش تراش و رنگ سنگ دوام بیشتری خواهد داشت.

زمانی که از سنگ مرمر یا سنگ مرمریت برای سنگ کف استفاده می کنید می توانید از یک پادری در جلوی درب ورودی ساختمان استفاده نمایید. با این کار آلودگی هایی که به کف کفش چسبیده است گرفته می شود و به این ترتیب آسیب کمتری به سنگ کف وارد می آید.

در حالت کلی حلال ها در مقایسه با آب مواد بهتری برای تمیز کردن و نگهداری از سنگ هستند. تبخیر شدن سریع حلال ها باعث می شوند این مواد محافظ و شوینده سنگ به سادگی از روی سنگ برطرف شوند. اگر سنگ دارای لکه های عمیق باشد می توان از مواد محافظ و شوینده سنگ که برای تمیز کردن نقطه ای سنگ به کار می روند استفاده نمود.

منبع:   gstoneco.com